معرفی وبلاگ
در این وبلاگ سعی داریم به مباحث مهدوی،تشریح معارف اهل بیت وطریق سلوکی انصار بقیة الله الاعظم یعنی علمای ربانی بپردازیم تا بتوانیم با برداشتن گام بسوی خدا در جهت رضای مهدی آل محمد نیز گام برداریم. منتظر نظراتتان در این وبلاگ هستيم. طلبه ای حقیر/ توجه:برای مشاهده مطالبی که درصفحه اول نیستند به قسمت دسته های وبلاگ مراجعه شود.التماس دعاي فرج...
دسته
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 139763
تعداد نوشته ها : 71
تعداد نظرات : 34
سایت رهبران شیعه
دریافت کد صلوات شمار

طلـبـه پاســخـــگو

زادالمبلغ

ذکر کاشف الکرب
Rss
طراح قالب
وحيد اسدي

يكي از مسائلي كه در اين دوره بسيار مورد بحث و سؤال مي باشد مسئله ارتباط نامحرم (دختر و پسر)  مي باشد  كه در اين بخش سعي كرديم بصورت كامل يعني هم به ديدگاه دين مبين اسلام و هم علم روانشناسي در مورد آن بپردازيم به اميد رفع مشكلات جوانان ما در اين مملكت اسلامي.

اسلام زن و مرد نامحرم را از صحبت كردن با هم و برخوردهايي كه لازمه رسيدگي به كارهاي روزمرّه است منع ننموده است البته در صورتي كه بدون هيچ شائبه اي بوده و به مسائل ديگر آلوده نباشد

سنّت جاري مسلمين از زمان رسول اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ همين بوده و زنان از شركت در مجالس و مجامع منع نميشده اند ولي همواره اصل "حريم" رعايت مي شده و در مساجد و مجامع حتي در كوچه و معبر زن و مرد مختلط نبوده و درب ورودي زنان در مسجدالنبي ـ صلي الله عليه و آله ـ جدا بوده است.

اسلام ميخواهد جامعه عاري از هرگونه نگاه و رفتار هوس آلود و سرشار از كار و فعّاليت باشد و زن و مرد فارغ از دغدغه هاي شهواني به تحصيل و ساير كارهاي زندگي برسند لذا زن و مرد از اختلاط بي حدّ و مرز و زير پاگذاشتن حريمهاي عفاف و شرم و حيا باز داشته تا سلامت فرد و جامعه تأمين گردد.

اسلام ميخواهد انواع لذائذ جنسي از نگاه تا ساير موارد منحصر به كادر رسمي و ارتباط قانوني و محيط خصوصي خانواده باشد و جامعه محل كار و تلاش و فعاليت باشد و بايد توجه داشت اختلاط و همدوشي هاي دختر و پسر جوان لغزشگاه و محل خطرات است لذا بايد نهايت احتياط را نمود. . اگر حساسيتي نسبت به صحبت نمودن و برخوردهاي مستمّرِ دختر و پسر وجود داشته باشد، به روحيّات و سن و شرايط ويژه آن دو بستگي دارد، دختر و پسر پس از بلوغ سرشار از غرايز و عواطف بوده و تأثيرپذيري بسياري دارند، در اين سن حكومت و سلطة غرايز جنسي فراگير ميشود و بر اعمال و رفتار و انديشه جوان سايه مي افكند. احساس نيازي كه در جوانان نسبت به جنس مخالف وجود دارد باعث ميشود كه آنان هر لحظه به دنبال پاسخي براي ارضاي آن و جبران كمبود روحي ـ رواني خود باشند.

با ارضاي زودگذر جسماني است هرگز نميتواند مبناي تعهّد و سنگ بناي زندگي شود بلكه سبب سستي روابط زناشويي و تزلزل كانون گرم خانواده است.

بدون ترديد گسترش و عادي سازي روابط دختر و پسر هيجانها و التهاب هاي جنسي را فزوني مي بخشد و تجربه هايي را بر ايشان ميسّر ساخته و لذّت هاي زودگذري را فراهم مي آورد، با تكرار اين صحنه ها هوس جانشين عشق، تنوع طلبي به جاي وفاداري و سركشي و هرزگي دل و سيري ناپذيري، جايگزين دلدادگي و تعهّد مي شود. چه بسيار دختراني كه تنها به خاطر ابراز شخصيت و به پاس دلي كه دلدادة آن ها شده و با وعدة ازدواج با نامه و تلفن و يا به صورت هاي ديگر با پسري ارتباط برقرار نمودند و بعد از آن كه لطافتِ روح و طهارت عفت آنان، خدشه دار شد، پسر، دل در گرو ديگري نهاده و دختر را در عرصة بدنامي و با دنيايي از غم و اندوه و ناكامي رها نموده و به دنبال طعمة پاك و زلال ديگري رفته و تا وعده ها و سوگندهاي دروغين او را باور كند و به قطرات خوني كه از قلب كاغذي و تير خوردة او جاري است ايمان آورده اگر سري به هفته نامه ها و مجلات خانوادگي بزنيم صفحات همراز و پزشك مشاور مملوّ از غم نامه هايي است كه دخترها و پسرها از دوستي ها و ازدواج هاي ناكام خود نوشته اند، بسياري از ايشان وقتي شور و اشتياق اوليّه شان فرو نشسته و با واقعيت هاي زندگي آشنا شدند با يكديگر نوعي احساس بيگانگي و غرابت نموده و با عدم تفاهم در زندگي مشترك مواجه گرديدند.

و ديگر اينكه جواني كه با دختران متعددي ارتباط داشته، به هنگام ازدواج با هر دختري كه مي رسد با شك و ترديد نگاه مي كند و انتخاب همسر برايش مشكل مي شود و با اين كه با افراد ديگري ارتباط داشته به دنبال دختري است كه پاك و عفيف باشد. پسر جواني در گفتگويي پيرامون روابط، علي رغم اصرار بر رفع محدوديت هاي موجود، مي گويد: "من هيچ وقت امكان نداشت با دختري كه دوست هستم ازدواج كنم (و ازدواج طبق معمول و با همراهي خانواده پسنديده است) شما اگر معني ازدواج را بدانيد آن وقت حساسيت مردهاي ايراني را مي فهميد. اگر دختري با چند تا پسر دوست بوده باشد حاضر نيستم با او ازدواج كنم

جوان ديگري اذعان مي دارد: به نظر من اگر پس از ايجاد ارتباط ازدواجي صورت گيرد مشكل آفرين مي شود، چون پسرهايي كه با دختري دوست مي شوتد تا مشكلي در زندگي پيش مي آيد مي گويند: آره تو همان كسي بودي كه با من دوست شدي و... و از آنجا كه ازدواج بايد با ديدي باز و آشنايي كامل از استعدادها و خصوصيات اخلاقي صورت پذيرد روابط قبل از ازدواج عوامل مؤثري نيست زيرا در دوستي هاي خياباني و تلفني و... زيبايي و جذابيت جسماني نقش پر رنگي دارد و طرفين در هاله اي ازاحساسات و عواطف غوطه ورند، و نقاط ضعف خود را پوشانده و بيشتر سعي در جلب توجّه دارند و نقش بازي مي كنند و به صورتي ظاهر مي شوند كه طرف مقابل مي پسندد

حال اگر چنين جواني در صورت گذر از ناكامي ها و بدنامي ها بخواهد ازدواج كند، اولين مشكل آرامش رواني بر باد رفته و دل گمشدة او است.

از كجا معلوم بتواند از همة لذت ها و زيبايي ها چشم بسته و دلباختة همسرش گردد و محدوديت آينده را پذيرا بوده و حرمت چشم و دل را در زندگي زناشويي محترم دارد. جواني كه در گذشته به هر سوي و هر كسي نگاه مي كرد همواره در زندگي در حال مقايسه است، مقايسة آنچه دارد و آنچه ندارد و اين مقايسه، هوس را دامن مي زند و ريشة خانواده را مي سوزاند

امروزه در اثر نفوذ فرهنگ غرب ارتباط آزاد و بدون رعايت موازين شرعي و عرفي و پشت پا زدن به سنّت هاي قومي و ملّي پيشرفت به حساب آمده از نشانه هاي تمدّن محسوب مي گردد. با توجّه به مشكلات فردي و اجتماعي روابط آزاد، هر انسان منصفي كه به اين بستر نگاه كند، حساسيّت خانواده و جامعه را تعصّب بيجهت و از روي بدبيني تلقّي ننموده و اين نوع روابط را پاك و صادقانه نمي پندارد.

استاد شهيد مطهّري مي گويد: براي آرامش رواني و كنترل غرائز در افراد دو چيز لازم است، اولاً : بايد تمام غرائز موجود در انسان در حدّ حاجت طبيعي انسان به طور معقول و مطلوب ارضاء شود ؛ ثانياً : از تهييج و تحريك غرايز به خصوص غريزة جنسي جلوگيري شود.

خداوند در سورة نور مي فرمايد :

به مؤمنان بگو چشم هاي خود را از نگاه به نامحرمان فرو گيرند و عفاف خود را حفظ كنند اين براي آنان پاكيزه تر است، خداوند از آنچه انجام مي دهند آگاه است، و به زنان با ايمان بگو كه چشم هاي خود را از (نگاه هوس آلود) فرو گيرند و دامان خويش را حفظ كنند و زينت خود را جز آن مقداري كه نمايان است ـ آشكار ننمايند در اين آيه به صراحت دستور داده شده كه زن و مرد نامحرم به يكديگر نگاه نكنند، و اگر به آن عمل شود و دختر و پسر نامحرم از ابتداء به ديگري توجّه ننموده ونگاه نكنند، دوستي و عشق ها به وجود نمي آيد و به يقين اولين گام در پيدايش اين نوع روابط، تخلّف از اين دستور الهي است.

در حديثي امام رضا در تفسير آية مذكور مي فرمايد: "نگاه كردن به مو و ساير اعضاي زنان ازدواج كرده و غير آنان حرام است زيرا سبب تهييج و تحريك مردان شده و به فساد و وارد شدن در كارهاي حرام منجر مي شود.

آيا روابطي كه در جامعه رايج است و بسياري از مجلات بر آن اصرار مي ورزند مشمول اين روايات نمي شود؟ و معضلات فردي و اجتماعي كه بيان شده را در پي ندارد؟

در نتيجه مي بينيم تعاليم ديني ما به نياز طبيعي انسان توجّه نموده و به آن پاسخ درست داده است، ولي اگر در اجراي فرامين الهي و راهكارهاي ديني هنوز مشكل باقي است، اين ايراد به جامعه و افراد آن باز مي گردد نه به دين اسلام، بنابراين جواناني كه مدّعي سنّت شكني و عدم رعايت ضوابط اجتماعي و خانوادگي اند چه خوب است در راه صحيح و شرعي آن گام برداشته و خويشتن و جامعه را از ناپاكي و انحراف دور نگه دارند.

اسلام خواهان آن است كه هرگونه ارتباط تحت ضابطه و در كادر رسمي آن باشد در سايه ازدواج از هرج و مرج جنسي و بي بند و باري ـ كه امروزه جوامع غربي شاهد آن است ـ جلوگيري شده و به نياز طبيعي نيز پاسخ داده شود. اشباع غرايز و سركوب نكردن آن يك مطلب است و آزادي و رفع مقررات و موازين اخلاقي مطلب ديگري است. اسلام اصرار فراواني دارد كه مسائل جنسي منحصر در خانه و محيط خصوصي باشد و افراد با خروج از خانه دغدغه اي جز فعاليت و تلاش از كار و تحصيل نداشته باشند و محيط اجتماع عاري از هر نوع كاميابي جنسي باشد، فلسفه تحريم نظر بازي و تمتعات جنسي غير قانوني و حرمت خودآرايي براي بيگانه از اينجا نشأت مي گيرد به طور خلاصه مي‌توان گفت ممكن است دوستي با جنس مخالف آثاري همچون ارضاء نيازهاي جنسي و عاطفي را به دنبال داشته باشد، اما آثار و پيامدهاي منفي اينگونه روابط به قدري زياد است كه هيچ‌گونه نتيجة مثبتي برجاي نمي‌گذارد. در زير به بخشي از اين عوارض نامطلوب مي‌پردازيم:(بسيار كاربردي و قابل توجه)

1. آشفتگي فكري و عدم تمركز حواس

كسي كه با جنس مخالف ارتباط برقرار مي‌كند دچار تشويش خاطر شده و تمركز خود را در درس، كسب و ساير فعاليت‌‌‌هاي روزانه از دست مي‌دهد.

2. قرار گرفتن در موضع اتهام

چون بر قراري اينگونه روابط با فرهنگ ديني و اجتماعي ما تناسب ندارد، باعث مي‌شود تا دختر و پسر جوان ارزش و احترام خود را در جامعه از دست داده و مردم به آنان به چشم افرادي هوس‌ران و لاابالي نگاه كرده و از آنان سلب اعتماد نمايند. گذشته از اين كه چنين روابطي، ازدواج فرد را نيز دچار مخاطره مي‌كند.

3. آسيب‌هاي روحي، رواني

اينگونه روابط در غالب موارد به ازدواج منجر نشده و باعث مي‌شود تا در هنگام ختم ارتباط، آسيب روحي شديدي به هر دو يا يكي از طرفين وارد آيد.

4. ازدواج ناپايدار

اينگونه روابط حتي اگر به ازدواج هم منجر شود ثمرة مطلوبي نخواهد داشت چرا كه اساس يك زندگي كه بر هوس و عشق كاذب و بدون شناخت استوار شود سست بوده و پس از مدتي هر دو نفر كه جز خوبي از يكديگر سراغ نداشتند، تنها معايب را در نظر گرفته و متوجه مي‌شوند كه هيچ نقطة اشتراكي با هم ندارند.

5. شعله‌ور شدن غريزه جنسي

برخي افراد مي‌پندارند كه محدوديت در روابط عطش به جنس مخالف را افزايش مي‌دهد و بر اين اساس پيشنهاد مي‌دهند كه ما نيز همچون جوامع غربي به آزادي روابط ملتزم شويم. حال آنكه قضيه برعكس است و آزادي در ارتباط با جنس مخالف موجب تشديد غرايز جنسي مي‌شود و به قول بابا طاهر:

زدست ديده و دل هر دو فرياد                      هر آنچه ديده بيند دل كند ياد

و راه كنترل غرايز نيز آن است كه با تقوي در نگاه و گفتگو و… زمينة دلبستگي‌هاي كاذب را از بين ببريم:

بسازم خنجري نيشش زفولاد                       زنم بر ديده تا دل گردد آزاد

ضمن آنكه وضعيت اسفبار كشورهاي غربي و افزايش روزافزون پيامدهاي منفي روابط آزاد نيز نشان‌گر آن است كه روابط آزاد راهي براي كنترل غرايز محسوب نمي‌شود.

براي آگاهي از ساير تبعات منفي روابط آزاد به كتاب‌هاي زير مراجعه فرمائيد.

1. جوانان و روابط تأليف آقاي ابوالقاسم مقيمي حاجي، انتشارات مركز مطالعات و پژوهش‌هاي فرهنگي حوزه علميه

2. تحليلي تربيتي بر روابط دختر و پسر در ايران، تأليف آقاي علي اصغر احمدي، انتشارات انجمن اولياء و مربيان

3. جوانان و روابط (پاسخ به پرسش هاي پيرامون روابط دختر و پسر) مقيمي، مركز مطالعات حوزه


دسته ها :
X